VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Boek je een reis als je informeert of betaalt? Aegon teruggefloten

Geplaatst op: 18-08-2019, 09:12:40

Boek je een reis op het moment dat je informeert of er plek is, zodra dat wordt bevestigd of zodra je een aanbetaling doet? Reisverzekeraar Aegon vond dat een mail sturen om te vragen of er plek is al boeken was, maar wordt teruggefloten door klachteninstituut Kifid.

Een vrouw breekt haar enkel, waardoor de geboekte vakantie naar Spanje niet door kan gaan.

Ze claimt €740 bij haar annuleringsverzekering van Aegon. Die wijst de claim af. De verzekering geldt alleen voor reizen die niet langer dan zeven dagen voor het afsluiten van de verzekering zijn geboekt, en dat is volgens de verzekeraar niet het geval.

Aanvraag

De vrouw had namelijk op 9 september een aanvraag voor reservering van een appartement gedaan. Op 12 september kreeg ze bevestigend antwoord. Op 13 september deed ze een aanbetaling. Op 19 september vraagt ze een annuleringsverzekering aan, die per 1 oktober ingaat.

Als de vrouw haar schade claimt, zegt Aegon aanvankelijk dat er 21 dagen tussen het boeken en de verzekering afsluiten zitten: op 9 september geboekt, op 1 oktober verzekerd. Later stelt de verzekeraar die datum bij naar 19 september: de dag dat ze de verzekering aanvroeg.

Woordenboek

Nog steeds tien dagen, dus te veel, aldus Aegon. De verzekeraar haalt woordenboek Van Dale erbij: een boeking is een reservering.

De vrouw stapt naar het Kifid, dat haar met het wetboek in de hand gelijk geeft. Een overeenkomst komt pas tot stand wanneer hij is bevestigd. Op 12 september dus, de dag dat de vrouw antwoord krijgt van de eigenaar van het appartement.

Tussen 12 september en 19 september zitten 7 dagen. Daaruit concludeert het Kifid dat aan alle voorwaarden is voldaan. Aegon moet de kosten van de misgelopen vakantie alsnog vergoeden.

Bron: bijdrage van Marlou Visser van 17 augustus 2019 op www.dft.nl

Vorige pagina